tisdag 25 maj 2010

Obsession - recept

Jag har alltid varit alldeles besatt av recept och kokböcker, sedan jag var liten. Min mamma hade en skolåda fylld med handskrivna recept som varit insamlade under väldigt många år. Där hittar man bland annat jägargryta, philadelphiatårta, bästa kladdkakereceptet och krabbelurer. Jag tyckte alltid att det var så fantastiskt med alla de där små lapparna och urklippen och gör det fortfarande! Så innan jag flyttade hemifrån för fem år sedan gjorde jag en egen receptsamling. Skrev av några av recepten i mammas skolåda och klistrade in i min lilla pärm som jag omsorgsfullt dekorerat med en fin tapet. Jag har en del recept där nu. Ni fick prova på några av guldkornen som jag haft där i länge på bröllopet, som kycklingen och den kalla bearnaisesåsen tex. Kokböcker har jag också alltid älskat. Mamma hade "den rutiga kokboken" på norska som jag ofta bläddrade i . Jag dreglade ofta över helstekt kyckling och tårtorna. Jag brukade även gå till biblioteket ofta och de böcker jag kom hem med var hundböcker, fältfloror och just kokböcker. Men jag kan inte påstå att jag är så duktig på det där med att laga mat, men det ligger mig varmt om hjärtat. Så efter att ha tittat på filmen Julie & Julia så är mitt nästa mål att ordna fram dessa kokböcker:

Det goda franska köket av Julia Child, del 1 och 2. Sitter du och trycker på någon av dessa och vill bli av med den/dem för en rimlig summa så hojta till! De finns tyvärr inte i en nyupplaga i Sverige.


Ps. Sen älskar jag såklart Leila och allting som Leila gör. Man kan säga att hon är lite av min idol. Jag har bakboken och önskar mig alltid alla hennes andra böcker.

1 kommentar:

Anonym sa...

haha jag blir så himla glad varje gång jag läser i din blogg, det kommer verkligen från hjärtat, Mat är du jätteduktig att laga till det kan jag intyga,
kram kram från mor