torsdag 21 januari 2010

Mormor Sally

Igår kväll gick min gammelmormor bort. Jag kommer alltid minnas henne och de dagar hon var barnvakt åt oss när vi var små och fortfarande bodde i Skara. Hennes underbart goda syltkakor med glasyr som jag fick en hel låda av när jag fyllde år för att jag älskade dem så, och hur hon alltid värmde bullarna i ugnen så de smakade som nybakat varje gång. Lägenheten var alltid var fylld med rök från John Silver och hur hon brukade säga att hon var för gammal för att sluta röka. Jag kommer alltid speciellt minnas veckan jag bodde hos henne när jag var lite äldre och praktiserade på Viktoriagården i Skara, som senare kom att bli mitt första jobb i karriären som undersköterska. Vi spelade kortspel om kvällarna och hon lagade lunchlådor till mig. Jag sov på soffan och varje tidig morgon när jag vaknade så satt hon i köket och drack en kopp kokkaffe, rökte en cigarett och löste korsord. Och jag ser det lite som något förutbestämt att Agnes stannade inne i min mage 16 dagar över tiden, för att tillslut komma ut på hennes 90årsdag.

Vila i frid älskade mormor. Du finns i våra hjärtan.

Inga kommentarer: